RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN ISLAM
TAHUN 6
PUASA RAMADAN
Tahun : 6 Berjaya
Hari : Rabu
Tarikh : 22 Oktober 2012
Masa :
07.45 – 08.45 am
Tajuk :
Puasa Ramadan
Mata Pelajaran : Penddikan Islam
Konsep Utama : Kewajipan berpuasa
Kata Kunci : Pengertian, dalil, rukun, niat,
syarat wajib, syarat sah dan perkara yang membatalkan puasa
Objektif Pengajaran : Di akhir pembelajaran ini murid dapat :
§ Menyebut
Pengertian Puasa, Dalil, Hukum
§ Menyenaraikan
Rukun, Syarat-Syarat Wajib dan Sah Puasa.
§ Menyebut
Perkara-perkara yang membatalkan Puasa.
Nilai Murni
: Bekerjasama dan Yakin
Kemahiran Berfikir : Membuat Perbandingan,
Membuat Urutan, Menyenaraikan
Kaedah Pengajaran : Perbincangan, Soal
Jawab dan Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar : Gambar, Video, BBM Puasa, Internet
Bahan Rujukan
: Buku Teks, Buku Rujukan
Pengetahuan Lepas : Murid Sudah Biasa Menjalani
Ibadah Puasa Ramadan.
Isi Pengajaran : Rujuk http://www.norasmah70.blogspot.com/p/pelajaran-1.html
LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
AKTIVITI
GURU
|
AKTIVITI
PELAJAR
|
CATATAN /
BBM
|
Pendahuluan
|
Guru meminta murid membaca
doa beramai-ramai |
Murid membaca doa
|
-
|
Set Induksi
|
Guru menayangkan video dan
gambar kepada murid
Guru menyoal Murid :
apakah yang kamu semua lihat
dan faham daripada video tersebut?
Guru mengaitkan jawapan murid
dengan bahan pembelajaran tersebut. |
Murid melihat dan menghayati tayangan
tersebut
Murid menjawab soalan guru secara individu
dan kelas
Murid memahami tajuk yang akan dipelajari
|
Set induksi :
Mempersembah-
kan sesuatu yang baru dan menarik
minat murid dengan tayangan video
Objektif :
Guru menyatakan tujuan persembahan
dan mengapa mereka perlu mengikutinya.
Video
|
Perkembangan
Langkah 1
|
Guru meminta
beberapa orang murid menyebut
pengertian Puasa
Guru menerangkan secara
terperinci pengertian puasa, dalil dan hukum
Guru menyoal murid secara
rawak tentang hukum puasa
Guru mengulas jawapan murid
dan meminta murid membaca dalil naqli yang dipaparkan |
Beberapa orang pelajar menyebut pengertian
puasa
Murid mendengar dengan teliti
Wakil daripada murid menjawab pertanyaan guru
Murid membaca dalil yang dipaparkan
|
|
Langkah 2
|
Guru menyoal murid tentang
syarat wajib puasa dan rukun puasa yang telah dipelajari pada
pembelajaran yang lepas
Guru mengaitkan jawapan murid
dengan syarat- syarat dan rukun puasa.
Guru mengulas syarat-syarat dan
rukun tersebut |
Murid dapat menjawab pertanyaan guru dengan
baik
Murid meneroka laman web yang dipaparkan
Murid mendengar ulasan daripada guru
|
Merangsang proses mengingat semula
|
Langkah 3
|
Guru menayangkan slide tentang
syarat sah puasa dan perkara yang membatalkan puasa.
Guru meminta murid membuat
banding beza diantara syarat sah dan perkara yang membatalkan puasa.
Guru memberi ulasan tambahan
tentang tajuk pelajaran |
Murid memerhati dan berbincang dengan rakan
tentang slide yang dipapar.
Murid mengikut arahan guru dengan baik dan
membuat banding beza.
Murid mendengar dan melihat dengan teliti
|
Menyediakan isi pembelajaran :
Guru menyampaikan isi kandungan
pengajaran menggunakan kaedah penerokaan dan pemusatan murid
Memberi Bimbingan :
Guru memberi panduan kepada murid
tentang maksud syarat sah dan membatalkan puasa. |
Langkah 4
|
Guru membahagikan Murid
kepada beberapa kumpulan
Guru memberi arahan supaya
murid berada dalam kumpulan masing- masing.
Guru menyediakan setiap kumpulan
dengan satu komputer riba.
Guru memberi arahan setiap
kumpulan supaya melaksanakan aktiviti yang dipaparkan di laman sesawang. Aktiviti 1 Aktiviti 2 |
Murid membentuk kumpulan
Setiap murid mengikut arahan guru dalam
masa yang telah ditetapkan
Murid melakukan aktiviti berkumpulan mengikut masa yang ditentukan oleh guru
Hasil kerja yang telah siap dibentangkan di
hadapan kelas
|
Membuat Pengukuhan :
Guru memberi peluang kepada murid mengaplikasikan segala penerangan
yang diberi dengan menunjukkan prestasi mereka
Penilaian terhadap penguasaan Murid
Mengembangkan kemahiran Murid
|
Penutup
|
Guru menerapkan nilai murni di akhir
pembelajaran
Guru memberi nasihat kepada murid agar apa
yang dipelajari dijadikan iktibar dan menjadi contoh dalam amalan seharian
|
Murid mendengar arahan guru
|
No comments:
Post a Comment